Enova tildeler 391 millioner kroner i støtte til GreenHs hydrogenanlegg i Bodø, Kristiansund og Slangentangen ved Tønsberg.
Under støtteprogrammet «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027» offentliggjorde Enova SF tirsdag 5. november at GreenH får støtte til å bygge 3 hydrogenproduksjonsanlegg langs kysten øst, vest og nord i Norge.–
Vi i GreenH er utrolig glade og stolte over å vinne frem i konkurransen om Enova-støtten. Nå får vi mulighet til å levere grønt hydrogen direkte til skip, lastebiler og annen transport fra anlegg nært der forbruket skjer. Anleggene våre i Bodø, Kristiansund og Slagentangen ved Tønsberg vil bidra til et nettverk av havner for produksjon og bunkring langs kysten, sier Morten Solberg Watle, administrerende direktør i GreenH.
– Hydrogen er nødvendig som alternativt drivstoff for å kutte utslipp.
Enova tildelte totalt 777 millioner til fem ulike prosjekter. Utover GreenHs tre prosjekter i Bodø, Kristiansund og Slagentangen ved Tønsberg, ble det tildelt støtte til hydrogenanlegg i Florø og Egersund.
Denne satsingen er unik i verdenssammenheng, den norske maritime sektoren går foran, nok en gang. Om vi lykkes, vil vi ikke bare legge grunnlaget for å ta den norske maritime næringen til nullutslipp. Satsingen vil også kunne bidra til omstillingen i resten av Europa og verden, siden norske redere er til stede med sine fartøy og teknologier i alle verdenshjørner, sier klima -og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
Å få anleggene og teknologien på plass skal bidra til et sunt og kostnadseffektivt marked for hydrogendrevet transport i Norge.
– Hydrogen er et av fremtidens drivstoff, men før vi kan få en storstilt utrulling av hydrogen må teknologien demonstreres flere ganger og markedet bygges opp. Våre anlegg er vil være blant de første i verden som overfører hydrogen direkte fra anlegg til skip, og på den måten kutter transportkostnader. Enova-støtte gjør det mulig å bygge nå, og få på plass et modent marked 5 til 10 år tidligere enn det ville vokst frem uten støtte, sier Solberg Watle.
Målet med Enovas støtte er å etablere den første fungerende verdikjeden for hydrogen i Norge, som et springbrett for videre utvikling. Slik at hydrogen på sikt kan bli et mer tilgjengelig og bærekraftig drivstoff, også økonomisk.
Prosjektene som får støtte vil bli del av et nettverk av hydrogenprodusenter langs den norske kystlinjen, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord. Dette vil gjøre hydrogen mer tilgjengelig for de som ønsker å satse på en bærekraftig skipsfart, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Hydrogenanlegg i Kristiansund i Møre og Romsdal: Green H. Støttebeløp: 118, 66 millioner norske kroner.